KÖPVILLKOR

Köpvillkor

Hos SAKLIGHETER är det roligt att shoppa! Vi gillar roliga saker inom hem, inredning och present till låga priser. Här nedan finner du våra fullständiga köpvillkor:

1. Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller mellan Sakligheter och dig som gör en beställning från oss via www.sakligheter.se, hädanefter kallat webbplatsen. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Sakligheter framgår på webbplatsen. Villkoren gäller endast för dig som är konsument och som genomför din beställning och därmed köper en vara av oss via webbplatsen.

Utöver villkoren gäller även Sakligheters integritetspolicy som du hittar via www.sakligheter.se/page/policy... . I denna policy kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter när du handlar hos oss.

Du som handlar som privatperson behöver vara över 18 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är under 18 år krävs målsman/-mäns samtycke för att få beställa hos oss.

Vi kan när som helst ändra dessa Villkor, men de ändringar som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Villkoren på webbplatsen. Ändringar träder ikraft från det att du har accepterat Villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp.

2. Avtal och beställning

För att kunna genomföra ett köp via www.sakligheter.se måste du acceptera Villkoren.

Efter mottagen beställning skickar Sakligheter så snart som möjligt en orderbekräftelse till dig via e-post som bekräftar beställningen. Avtal om köp ingås först när Sakligheter skriftligen har bekräftat beställningen och du har fått orderbekräftelsen per e-post.

Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning. Exempel på detta är om du har angivit felaktiga uppgifter eller beställningen inte går att uppfylla på grund av slutförsäljning.

Observera att vi aldrig restnoterar produkter som tillfälligt är slut. Sådana produkter måste beställas om på nytt vid ett annat tillfälle.

3. Produktinformation m.m.

Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- eller skrivfel på webbplatsen, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial samt produktbeskrivningar. Bolaget har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera informationen på webbplatsen och att löpande genomföra produktändringar och förbättringar på webbplatsen.

Bilder på webbplatsen som visar produkter, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer och inte någon specifikation över produktens egenskaper, funktioner, ursprung eller någon garanti. Sakligheter ansvarar inte för information på webbplatsen som kommer från en tredje part.

Innehållet på webbplatsen är skyddat av upphovsrätt. Produktnamn och logotyper kan även vara skyddade av varumärkesrätt eller enligt marknadsrättslig lagstiftning. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Sakligheter.

I alla våra produkter som innehåller en godisblandning, såsom påskägg, godiskorgar, godisboxar, askar och paket, så blandar vi vår egna godisblandning och packar alla produkter för hand i egna, fräscha lokaler. Vid varje produkt finns en beskrivning av innehållet i produkten. Vi har rätten att ändra produktens innehåll utan aviseringar men försöker att inte göra det. Dock kan mer eller mindre ändringar ske beroende på tillgång till godis från våra leverantörer. Alla våra blandningar plockas för hand och således kan även mängden av de olika godissorterna skiljas åt mellan produkterna.

Den vikt som visas på alla våra produkter som är handplockade är en uppskattad cirkavikt. Den verklige vikten kan differentiera beroende på godiset storlek.

4. Priser och betalning

Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på webbplatsen, om annat inte uttryckligen har avtalats eller om omständigheterna inte uppenbarligen föranleder annat. Samtliga priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen.

Sakligheter strävar efter att webbplatsen i största möjliga mån ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för att webbplatsen kan innehålla skrivfel och felaktiga priser och vi är inte bundna av priser som du insåg eller borde ha insett var felaktiga. Om ett felaktigt pris har angetts för en beställd produkt, kommer vi att meddela dig och invänta eventuellt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.

Du kan betala för ditt köp genom de betalningsalternativ och enligt de separata betalningsvillkor som anges på webbplatsen. Vi förbehåller oss rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.

Minsta ordervärde är 100 kronor inklusive moms men exklusive frakt. Vid köp under detta genomförs inte köpet.

5. Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden

Sakligheter kan från tid till annan genomföra kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden för olika produkter, hädanefter kallat Erbjudanden. För produkter som omfattas av sådana Erbjudanden gäller det förmånliga priset eller de förmånliga villkoren under den begränsade period som finns angiven i samband med det aktuella Erbjudandet eller så långt lagret räcker. I övrigt gäller dessa villkor.

Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges annat. Vid avslutande eller återkallande av Erbjudandet, ska dessa villkor gälla i dess helhet för de produkter som tidigare omfattades av Erbjudandet.

6. Övergiven kundvagn

Om du har lagt varor i kundvagnen utan att genomföra en beställning, kan vi komma att skicka dig en kom-ihåg-lista per e-post över de produkter du har lagt i kundvagnen under förutsättning att du:

  • är kund och inte motsatt dig marknadsföring från oss, eller
  • du i annat fall har samtyckt till att motta marknadsföring från oss.

Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring genom att klicka ”unsubscribe” i mejlet du får.

Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla produkter som du har lagt i kundvagnen. Om du inte vill återskapa kundvagnen behöver du inte vidta några åtgärder. Pris och tillgänglighet för produkterna är baserade på de priser och den tillgänglighet som gällde när du placerade produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss därför rätten att ändra priserna i samband med olika Erbjudanden och för slutförsäljning.

7. Leverans

Kostnad för frakt tillkommer vid beställning om inget annat uttryckligen framgår i samband med din beställning. Mer information om vilka leveransalternativ vi erbjuder kan du hitta på www.sakligheter.se. Observera att begränsningar i de olika alternativen kan förekomma.

Leveranstid kan variera beroende på vilket alternativ du väljer. Den förväntade leveranstiden framgår av webbplatsen och kommer att visas för dig under beställningsprocessen. Under högsäsonger såsom jul och påsk kan leveranstiden bli lite längre än normalt. Detta är inget som aviseras.

Om inte annat särskilt avtalats, sker leveransen senast 30 dagar från det att Sakligheter skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Observera att leveranstider är ungefärliga och att avvikelser från dessa kan ske. 

Innan leverans sker, kommer du att motta en avisering som visar var och när din beställning ska avhämtas eller tas emot. Du ansvarar för att du mottar eller löser ut din beställning under den tid som anges i aviseringen. Paket hämtas i första hand ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. För outlösta beställningar kommer vi att debitera dig en avgift på 200 kronor för vår hanteringskostnad av beställningen samt för returfrakten till oss. Denna avgift kommer att faktureras utan avisering! 

Sakligheter skickar normalt alla sina försändelser med Postnord och DHL. Paket upp till 2 kg skickas med Postnord direkt hem till dörren/brevlådan. Om inte paketet ryms i brevlådan kan det hängas på dörren eller lämnas vid dörren. Paket tyngre än 2 kg skickas till ditt närmsta DHL-ombud eller paketbox. Om hemleverans har valts skickas dessa med Postnord och du kommer då bli aviserad från Postnord där du ges möjlighet att välja när ditt paket ska lämnas ut till dig. Företagspaket skickas med Postnord Parcel och skickas direkt till företagets adress med leverans under vardagar klockan 7-18. Företagsleveranser på pall skickas med DHL. 

Företagsfrakter för ordrar lagda via mail/telefon/säljare eller kundunika beställningar fraktdebiteras efter egen fraktkalkyl. Fraktkostnaden specificeras på ordererkännandet. 

Att inte hämta ut sitt paket räknas inte som ångerrätt eller öppet köp. Om paketet inte hämtas ut debiteras en avgift på 200 kr för de kostnader som uppstår för oss samt för returfrakten. Om kund önskar sitt paket på nytt debiteras ny fraktkostnad. Vid outhämtat paket återbetalas inte fraktkostnaden.

8. Ångerrätt för privatpersoner

Vid köp av produkter från webbplatsen har du rätt att ångra din beställning inom 14 dagar utan att ange något skäl, med undantag för vad som sägs nedan. Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar från det att du har tagit emot den beställda produkten (”Ångerfristen”).

När du gör ditt köp via www-sakligheter.se har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Sakligheter rätt att göra ett avdrag för värdeminskning på det belopp som Sakligheter ska återbetala dig. Avdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde. Sakligheter har rätt att neka att ta emot varan om den är använd eller kan klassas som förbrukad av kunden. 

Vänligen notera att vissa produkter inte omfattas av ångerrätten. Ångerrätten gäller inte för följande typer av produkter:

  1. varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
  2. varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, kosmetiska produkter, badkläder, hårtorkar och liknande produkter, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor och fotbad);
  3. en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal;
  4. ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling; eller
  5. digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning).
  6. det är heller ingen ångerrätt på livsmedel, konfektyr eller dryck enligt svensk lagstiftning

Genom att du accepterar villkoren samtycker du till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.

Villkoren för ångerrätt framgår i dessa köpvillkor som du accepterar när du godkänner ditt köp. Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).

Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss innan Ångerfristen har löpt ut. För smidig hantering bör meddelandet innehålla ditt namn, din adress, ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter. Meddelandet kan skickas via vårt www.sakligheter.se/page/reklam...  alternativt den standardblankett för ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram, se här.

Produkter ska skickas till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Vid retur av produkter som omfattas av ångerrätten, ska du betala kostnaden för returfrakt och ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till dess att vi tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse.

Din retur ska skickas som företagspaket till: ELON GROUP AB/SAKLIGHETER, Trångsundsvägen 20, 393 56 Kalmar

Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra ditt köp. Återbetalning sker via det betalsätt som du valde vid beställningen om vi inte uttryckligen har kommit överens om annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Vi återbetalar dock inte returfrakten för varan!

9. Öppet köp och bytesrätt för privatpersoner

Utöver den lagstadgade ångerrätten erbjuder Sakligheter alla kunder öppet köp och bytesrätt under 14 dagar. Returer ska göras till Sakligheter och hanteras på det sätt som anges under punkten 8 ovan. Vänligen observera att kunden ansvarar och betalar för returfrakten av varan! Observera att öppet köp och bytesrätt inte gäller för livsmedel eller produkter som är personlig anpassade. 

10. Garanti

För de produkter som omfattas av garanti, framgår garantitid och övriga villkor för att du ska kunna göra garantin gällande i anslutning till respektive produktbeskrivning på webbplatsen.  

För att kunna göra gällande garantin måste relevant inköpsbevis, kvitto och följesedel medfölja reklamationen. Observera att särskilda garantivillkor kan gälla för produkter för olika leverantörer och tillverkare. Var därför uppmärksam på detta när du läser produktbeskrivningen som gäller just för din produkt.

11. Reklamation för privatpersoner

Vid beställning via webbplatsen har du alltid rätt att reklamera inom tre år räknat från den dag du tog emot produkten. Mer information hittar du här: www.sakligheter.se/page/reklam... Om du önskar göra en reklamation gällande fel i produkten ska du kontakta Sakligheter så snart som möjligt efter att felet upptäcktes. För att reklamationen ska vara giltig måste den alltid göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid.

Vi rekommenderar att du undersöker produkterna när du tar emot dem och att du anmäler eventuella skador på emballaget direkt till transportören eller utlämningsstället och antecknar skadorna på frakthandlingarna.

Du kan reklamera en felaktig produkt genom att returnera den till oss på adressen: ELON GROUP AB/SAKLIGHETER, Trångsundsvägen 20, 393 56 Kalmar. Du ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till det att Sakligheter tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse. Sakligheter löser inte ut några produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.

När Sakligheter har tagit emot den reklamerade produkten och konstaterat att reklamationen är giltig kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller att vi kommer att byta ut den felaktiga produkten mot en ny. Om det inte är möjligt eller om Sakligheter annars bedömer det som mer kostnadseffektivt, kan det istället göras en återbetalning av det belopp du betalat för din beställning inklusive returkostnaden. Observera att Sakligheter har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag och att Sakligheter i sådant fall inte betalar tillbaka eventuella utlägg för returfrakt.

12. Tillämplig lag och tvister

Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Kontaktuppgifter hittar du här: www.sakligheter.se/customer-se... 

Du som är konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer Sakligheter ARN:s rekommendationer. Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via https://ec.europa.eu/consumers/odr.

Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.

För en del av våra investeringar har vi fått finansieringsstöd från EU-medel genom Region Kalmar.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.